ArchitekTour

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Hauptbahnhof

Erbaut: 1907/10 (Bereits 1847 gab es in Bielefeld einen Hauptbahnhof, allerdings an andere Stelle.) Im Westflügel des Jugendstilgebäudes befanden sich jeweils ein Wartesaal für die erste und zweite sowie einer für die dritte und vierte Klasse.

Im Ostflügel befanden sich Dienststellen und Dienstwohnungen. Während des Ausbaus der Strecke Hamm-Minden auf vier Gleise (1911-1917) wurden im Bielefelder Hauptbahnhof ein Passagier- und Gepäcktunnel angelegt. Der Bahnhof erhielt insgesamt sechs Bahnsteiggleise an drei Bahnsteigen. Den zweiten Weltkrieg überstand das Gebäude fast unbeschädigt.

Anfang des 21. Jahrhunderts wurde im Rahmen der Renovierung ein vierter Bahnsteig und ein siebtes Gleis integriert. Der Passagier- und Gepücktunnel, der bis dahin eine Sackgasse war, wurde als Durchgang zum so genannten „Neuen Bahnhofsviertel“ erweitert. Heute ist der Bielefelder Hauptbahnhof als so genannter „Systemhaltepunkt“ auf der ICE-Strecke von Köln nach Berlin ein Verteilerpunkt für den Regionalverkehr. In Bielefeld kommen Strecken in Richtung Hamm, Minden, Rahden, Osnabrück, Paderborn und Lemgo zusammen. Jährlich nutzen rund 40.000 Reisende den Bahnhof.

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Central station

The central station is located in the north-west of Bielefeld near the underground station. It is a „Art Nouveau“ building with natural stone facades. The first stone station building was completed in 1849 and enlarged in 1885. The construction of today‘s building started in 1907. On the 1. May 1910 the central station opened for the first time.

In the 19th century, the central station was divided in two wings. In the west wing there was a waiting room for the first and second class and a waiting room for the third and fourth class. In the east wing, there were service place and official residences. In the entrance hall, you could find a ticket office and a baggage counter. The baggage was built during the enlargement from two to four lines in the direction „Hamm- Minden“ (1911-1917). In today‘s east wing there is the ticket office and in the west wing you can find different little shops where you can buy food, drinks and some newspapers. Until the 21st century the platforms for the trains were hardly changed. The railway station (had three platforms. On every platform were two tracks.

The central station survived the Second World War nearly undamaged. At the beginning of the 21st century, a fourth platform and a seventh track was built during a renovation. The passenger and baggage tunnel that was a dead end until then expanded as a passage to the so-called New Station District.

Today, the Bielefeld central station is called as a „system break point“ on the ICE line from Cologne to Berlin and a distribution point for regional traffic. The routes in the direction of Hamm, Minden, Osnabrück, Paderborn and Rahden Lemgo come together in Bielefeld. Every year, around 40,000 passengers use the station.

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